ISOMA 1000 miles adventure – prípravy vrcholia

V súčasnej dobe príprava závodu ISOMA 1000 miles adventure vrcholí. V kancelárii Jana Kopku v Jablonci je teraz rušno a dolaďujú sa posledné detaily, urgujeme posledný emisné kvóty, dočistenie trasy a nahranie na internet, evidencia dobrovoľníkov a ich nasadenie v teréne, komunikácia s dodávateľmi a mnoho ďalšieho. Pracuje sa tu každý deň a posledných niekoľko týždňov nie je na voľno a víkendy ani pomyslenie. Pracovné tempo sa zvyšuje a všetci sa snažia, aby sa celoročné prípravy vyviedli.

mapa_SK-CZ
Závod začína už za menej ako týždeň, v nedeľu 5. júla 2015 o 15.00 hod. Závod odštartuje v obci Nová Sedlica na najvýchodnejšom možnom mieste Slovenska v blízkosti Slovensko-poľsko-ukrajinských hraníc a skončí po prekonaní približne 1000 míľ na západe Čiech v obci Skalná v chebskom výbežku. Po zdolaní zhruba polovice trasy je pripravený tiež Finish 500 v areáli X-park vo Františkovej v Jeseníkoch.

Čo všetko obnáša príprava pretekov?

Hneď na jeseň, po záverečnej afterparty sa vydáva Jan Kopka so svojim tímom do terénu. Sú dva varianty trasy, jedna zo západu na východ pre každý párny rok a tá druhá, tohtoročný, z východu na západ pre nepárne roky. Aj tak dochádza každoročne k zmenám vďaka pripomienkam pretekárov alebo “ochranárov”, alebo ku “zlepšovaniu” z vlastnej iniciatívy. Potom, čo je trasa hotová, prichádza na rad najzdĺhavejší, a dá sa povedať, že aj najnáročnejší proces, a to získavanie všetkých povolení. Táto krásna, ale aj veľmi náročná trasa vedie cez mnoho chránených území, štátnych i súkromných lesov. Každá z krajín má navyše rôzne zákony, a podľa toho sa líšia aj druhy povolenia.

605 Anna_Kopková_DSC_0137

Samé papierovačky

Na Slovensku nie je proces natoľko zdĺhavý, je nutné získať súhlas od Lesov SR. Potom sa prejednáva výnimka zo zákona o pohybe na území chránených krajinných oblastí. Každoročne nás upozorňujú na vysoký výskyt medveďov, o čom pretekárov neustále informujeme pred pretekmi aj na štarte, kde od nás dostanú aj rolničky.

V Českej republike je táto fáza značne náročnejšia. Je potrebný súhlas jednotlivých vlastníkov lesov s pohybom väčšej skupiny cyklistov a zvlášť tiež povolenie na vstup sprievodných automobilov. Potom nám trasu odsúhlasia Lesy ČR. Pre prejazd cez CHKO a NP je potrebné tiež špeciálne povolenie. Keď sú tieto podmienky splnené, posielajú sa oznámenia o hromadne organizovanej akcii na jednotlivé kraje, cez ktoré pretekári prechádzajú. Ďalšie papierovanie predstavuje komunikácia s obcami a mestami na trase. Pri nezískaní povolenia jedného z orgánov je potrebné začať od úplného začiatku. Navrhnúť novú trasu, skontrolovať v teréne a rozoslať nové žiadosti. Po ukončení tohto procesu sa vydávajú traseri opäť do terénu a zaznamenávajú trasu načisto, priamo na prístroja GPS.

217 Jan_Kopka_14-07-2_m_07_02_DSC_0386

Celoročnú prácu predstavuje aj zabezpečovanie partnerov podujatia, krátkodobých pracovníkov a dobrovoľníkov, bez ktorých podpory a pomoci by nebolo možné takto náročné preteky usporiadať. Počas závodu sa presúvajú stovky kilogramov materiálu a pitia a pracuje na 50 ľudí! Ďalšou povinnosťou organizátorov je byť neustále k dispozícii pretekárom alebo záujemcom alebo médiám.

Ani zabezpečenie spoločnej dopravy na východ nie je úplne jednoduché. České dráhy pre nás zapájajú extra vagón. Z Humenného sa pretekári presunú autobusmi a bicykle nákladiakmi, ďalších 80 km na východ, do miesta štartu v rusínskej obci Nová Sedlica.

Závod je každým rokom populárnejší

V tomto roku sa pokúsi prekonať celých 1000 míľ alebo aspoň skráteným postupom variantu 500 míľ 150 cyklistov, chodcov, kolobežkárov a ďalších dobrodruhov zo 7 krajín sveta. Túto výzvu sa pokúsia splniť ženy aj muži vo veku 21-68 rokov.

Vít_Huspenina_afterparty

Veľa ďalších milovníkov extrému stále čaká v poradovníku na prípadné uvoľnenie miest. Možnosť registrovať sa do závodu majú prednostne účastníci predchádzajúceho ročníka vždy na afterparty konanej v septembri. Ostatní musia čakať na spustenie registrácie na Nový rok, presnejšie 1. 1. v 0.00. Možno z tohto dôvodu sa na štarte každoročne objavuje toľko dobrodruhov, predsa len na Nový rok sa jednoducho dávajú na prvý pohľad bláznivé predsavzatia. V tomto roku bol maximálny počet pretekárov naplnený už po 3 minútach registrácie.

Povinnú výbavu musia mať pretekári stále pri sebe 

Vybavenie pretekárov je na každom. V pravidlách závodu je len prehľad povinného vybavenia pre preteky, medzi ktoré patrí napríklad GPS navigácia, buzola, nôž, povraz, agresívny podpaľovač, sprej proti zvieratám, termoizolačné fólie a ďalšie. Je nutné mať toto vybavenie stále pri sebe. Rolničky kvôli medveďom pretekári dostanú od organizátora.

Na trase sa nachádzajú 3 checkpointy, na ktorých je možnosť odpočinku, pitie alebo aj vyspanie sa v pripravených stanoch. Majú tu aj svoje vopred pripravené balíčky s batériami, ktoré im sem dopravíme zo štartu.

Počas závodu sú účastníci povinní sa denne hlásiť pomocou SMS, kde uvedú svoju polohu a fyzický i psychický stav. Ako každý rok je zaujímavé sledovať stavy úplnej eufórie, ale aj depresií a smútku, prekonanie svojich síl a získanie nových skúseností a pocitov, ktoré možno zažiť len na závodu tohto typu. Tieto správy budú denne aktualizované v priebehu pretekov na stránkach www.1000miles.cz, kde verejnosť môže túto REALITY SHOW sledovať.