Juro Koreň – na Red Bull X-Alps sa lieta aj za počasia, kedy aj vtáci chodia pešo

Red Bull X-Alps je považovaný za najťažšie dobrodružstvo na svete. Každý druhý rok prichádzajú do Rakúska vybraní športovci z celého sveta na vyčerpávajúci test svojho tela a mysle. Zo Salzburgu až do Monaka – cez 1000 km zradného alpského terénu iba za pomoci svojich nôh alebo padáku. Často viac ako 100 km denne, pri ktorých musia športovci kombinovať zručnosť a stratégiu a zároveň prekonávať únavu či zranenie, aby sa dostali na cieľovú čiaru. 

1 138 km zo Salzburgu až do Monaka. Počas nich až 13 kontrolných bodov v 5 krajinách Európy, ktoré sú známe hlavne pre svoj hornatý terén – Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko a Francúzsko. A ty môžeš použiť iba svoje nohy alebo paraglidovať – to je Red Bull X-Alps

54236692_10156253020208494_6265293262550990848_n

Ich každodenné dobrodružstvo v horách bude vyžadovať najvyššiu úroveň fyzickej sily a odhodlanosti, ale tým rozhodujúcim faktorom bude duševná sila a stratégia súťažiaceho. Pred každým letom musia pretekári posúdiť stále sa meniace poveternostné podmienky a rozhodnúť sa, kde a kedy vzlietnuť. Práve toto robí Red Bull X-Alps tak vzrušujúcim a tak nepredvídateľným pretekom.

AP-1Y9KHF2KH1W11_news
/foto: Ulrich Grill – Red Bull Content Pool/
AP-1SMQPER4S2111_news
/foto: Felix Woelk – Red Bull Content Pool/

V poradí deviaty ročník oficiálne odštartuje 16. júna 2019 a zúčastní sa na ňom 32 športovcov z 20 krajín. Pre Slovensko bude výnimočný v tom, že sa na ňom ako druhý Slovák v histórii predstaví Juraj Koreň, ktorý brázdi nebesá na paraglide. Je to pre neho splnenie jedného obrovského sna a dôkaz, že nič nie je nemožné. Spýtali sme sa ho na niekoľko detailov ohľadom príprav a hlavne, čo pre neho pozvánka do tejto prestížnej súťaže znamená…

DSC03096

 Paráda Juro, gratulujem. Odkedy sa poznáme “točís” o X-Alps a teraz to konečne klaplo! Asi sa nemusím pýtať, či máš radosť…

Takú radosť, že od dupotu, jasotu v Tatrách lavíny padali…. :D 

 Kokos, na to, že do X-Alps neradi prijímajú nováčikov, je ich na štarte nového ročníka až 14, teda skoro polovica štartujúcich. Spomínal ti organizátor na základe čoho sa rozhodli zaradiť aj teba? Čo bol ten povestný krôčik, ktorý ti chýbal – bola to Antarktída s Mišom?

Do výberového procesu nikto nevidí, ale expedícia Seven Virgin Summits zarezonovala paraglidistickým svetom, dokonca náš článok uverejnili v najsledovanejšom časáku o lietaní. Myslím, že organizátora mohla presvedčiť aj moja motivácia. Rozhodne, je mi to jedno a som rád že sa to podarilo.

27369198_10211631863734073_6794388144901585134_o

 Ty si už niekoľko podobných pretekov absolvoval, ale Red Bull X-Alps je ako olympiáda pre paragliderov. Je tak? Obtiažnosť, prostredie? V čom je to výnimočné?

To najťažšie, čo si dokážeš predstaviť. Magnitúda tejto akcie: prekonať vzdialenosť okolo 1100 km (vzdušnou čiarou) zo Salzburgu cez niekoľko (každý rok sa mení trať a je náročnejšia a dlhšia) otočných bodov až do Monaka, štyri krát cez hlavný Alpský hrebeň,  a to všetko s padákom na chrbte (8-9 kg) alebo nad hlavou a rýchlejšie ako ostatní. Máš na to maximálne dva týždne! Či letíš alebo bežíš je na tebe, podľa toho aj na čo si trúfneš, často sa lieta za počasia, kedy chodia vtáci pešo.

31880823_605253206508959_7779047605488582656_n

 Taktika je teda jasná – čo najviac letieť a čo najmenej chodiť…

To je základ, maximum odletieť. Ale pravda je taká, že aj najlepší bežec X-alpu Tom Coconea, nikdy nepredbehol najlepšieho letca, Maurera. Jednoducho letieť čo najviac sa oplatí, ubehneš za deň sto kilometrov, dáš to, ale dva týždne v kuse a s batohom? Alebo za deň uletíš aj 200 km a ušetríš nohy…samozrejme na štart treba vždy šliapať. Presné čísla nepoznám, ale Maurer za 10 dní prešiel 500 km a 1700 preletel. Celý pretek je vždy veľký šach s mnohými figúrkami, ktoré sú raz pomocníci, inokedy súperi, či už je to počasie, súťažiaci, orografia terénu, náhoda alebo znalosť miestnych špecifík. Popísať tak komplexnú problematiku, ako je súťaženie v Hike & fly, je na celú knihu… Nič ťažšie a väčšie v tejto disciplíne neexistuje.

23915736_532592170441730_3986994410735909674_n

 Trasu ešte nepoznáš, bude oznámená 13.3. – teda budeš mať len 3 mesiace na jej naštudovanie. Prejdeš si ju celú ešte pred pretekom, alebo to dáš na základe máp – tak povediac “na oči”?

Všetko je otázka peňazí, keď sa mi podarí pokryť 3 mesačný tréning v Alpách, tak nebudem robiť nič iné, len to tu obletovať a skúmať. Rozhodne nechcem prísť nepripravený, hoci orientáciu v teréne mám dobrú, predsa len, tu neslobodno amatérčiť :D

 Alpy už dávno nie sú dobrodružstvom pre chudobných a stráviť v nich 3 mesiace tréningom sa často nepodarí ani štátom dotovaným športovcom. Budeš skúšať šťastie na štartovači, či máš našetrené?

To veru nie sú.

Mojou výhodou je však to, že mi vôbec nevadia sparťanské podmienky. Budem spávať v kufri svojej oktávky, alebo v stane a variť cestoviny so syrom, kúpať sa v potokoch.

Nominácia ma zastihla finančne nepripraveného a mám málo času na ďalší startovač. Verím však, že sa mi to nejako podarí ufinancovať, že sa nejaký sponzori nájdu a keď nie, budem musieť niečo vymyslieť formou spomínaného crowdfundingu…

G1018438

 Po minulom ročníku, ktorý mal len 7 otočných bodov, prvý dokonca na slovinskom Triglave vo výške cca 2900 m n.m. – asi organizátori nepoľavia. Ako sa dá na takýto pretek pripraviť? Keďže to nebude iba o výdrži, alebo aj o súhre tímu, plánovaní, šťastí…

Príprava musí byť naozaj všestranná, jednak letecká, jednak pozemná a ešte do toho aj psychická. Letecká je jasná, lietať koľko sa len dá a najlepšie v akomkoľvek počasí, trénovať, štarty a pristátia na nemožných miestach, krízové situácie v búrkach, silnom vetre, či féne. Do toho veľa behať, chodiť, skialpovať a zbierať červené krvinky, pretože bez toho to proste nejde. A na záver netreba zabudnúť na psychickú zdatnosť, pretekár je neustále pod tlakom, v únave musí rozhodovať o postupe, v strachu a dosť často aj vyčerpaný letieť čo najefektívnejšie veľhorami. Dokázať prepnúť z chodeckého módu do druhého, leteckého, nie je úplne jednoduché, mne sa to už vypomstilo na Xpyre.

 Red Bull X-Alps je povestný aj tým, že nie všetko sú turistické trasy, niektoré úseky treba prekonávať napr. aj po ferratách…

Presne tak, napríklad po minulé ročníky sa na Dachstein dostávali pretekári ferratou, zavše niektorí z nich absolvovali aj ľadovcovú túru, či bivakovanie v 3000 metroch. To je presne ono, do hry vstupuje veľké kvantum premenných v čase i priestore…a vedieť všetko predpokladať, to je už kumšt pretekára, ktorý sa nevolá inak ako Christian Maurer, poloboh alpských nebies. :)

31948727_605254003175546_64709682383552512_n

 Ty ale nikdy nevieš či pôjdeš pešo 50 alebo 100 km a kde ťa na padáku zafúkne. Ako je vlastne možné trafiť miesto, kde ťa bude parťák čakať – aby ti napr. odovzdal vybavenie potrebné na daný deň. Nebude to asi tak, že do hodiniek povieš – ako Michael Knight – Kitt, přijeď, jsem v nesnázích!

To veru nie, zvyčajne sme v spojení pomocou vysielačky, telefónu ale pomerne často sa stáva, že jediný spoľah je na Garmin InReach, šikovnú malú krabičku, ktorá cez satelit dokáže posielať aj prijímať správy a zároveň ma trackovať hoci aj v Antarktíde. Chalani ma na internete sledujú a podľa situácie sa mení aj náš postup.

Na posledných pretekoch X-pyr, sa chalani riadne zohrali, často som ani padák nestihol zbaliť a už boli pri mne.

51105773_785808325120112_5755047475589152768_n

Keď sme pri tvojich parťákov – kto do tejto fušky s tebou pôjde?

Podobne ako strava, je tím alfou a omegou preteku. Sú to zákulisní hrdinovia, ktorí varia, nosia, perú, masírujú, pomáhajú navigovať. Čiže pretekár potrebuje supporťáka, ktorí je výborný pilot, meteorológ, má super orientáciu v teréne, behá po kopcoch ako kamzík a dokáže veľmi dobre takticky premýšľať a uľahčovať pretekárovi rozhodovanie tým, že skúma trať i správanie súperov a referuje svoje poznatky.

Ja mám veľké šťastie, Jakub Beňo, Bystričan, himalájsky paraglidový rekordman, bývalý triatlonista a ultrabežec i účastník Xpyr 2012 a 2014 je mojím hlavným supporterom, ďalším je Zdenko Vacke, ktorý si jednoducho kúpil chalupu pod Krížnou len preto, aby mal každý deň pred raťafákom 1000m prevýšenia, ktoré môže behávať a skialpovať vo fujavici i horúčave. Bol mnohokrát účastníkom Redbull Dolomitenmanna a kadejakých iných súťaží, lietal aj prelety a bol supporterom na Xpyr 2014. Tretí člen je zatiaľ Maroš Kurek, pilot…. možno sa pridá aj môj starší brat, ale to sa ešte uvidí. Som presvedčený, že budeme najkvalitnejšia možná slovenská zostava…

22046385_504985816535699_1010183035425677680_n

Zastavme sa ešte pri vybavení – čo všetko zo sebou ponesieš?

Základná výbava by sa mala skladať z padáku, sedačky, záložného padáku, prilby, GPS + telefón, váriometer a livetracker, v ideálnom prípade 8 kíl, ale myslím si, že to bude aj 9,5 kg. Na dlhé dni v neprístupných horách si beriem jedlo na celý deň, 2 litre vody, powerbanku a dosť veľa oblečenia.

 Počul som, že je to celkom kvalitná odtučňovačka – Tom de Dorlodot v roku 2017 zhodil 10 kg počas 11 dní. Nejdeš tam náhodou preto? :D

To áno, sú to kvalitné galeje. Určite schudnem a poriadne, ale za ten zážitok to stojí. Rád by som si samozrejme udržal rozumnú váhu a neskončil ako prízrak, nakoľko mám 10 dní na regeneráciu a potom frčíme s chalanmi (Mišo Sabovčík, Maťo Krasňanský a Gabo Čmarík) na ďalšiu expedíciu Seven Virgin Summits do Grónska a chaloši chytili apetít na veľké výkony…

A teraz bez srandy – jedlo. Alfa a omega každého športovca. Extrémny výdaj si žiada extrémny príjem. Ako to hodláš riešiť?

Neustálym žraním predsa! Verím, že podporný tím bude variť ako treba, ja nie som veľmi náročný. Cestoviny a surová zelenina, to je moje jadrové palivo. Žeriem ako hrdza…

durifuk

Pre lepšiu predstavu o čo ide, si pozrite video z minulého ročníku…